Facebook Twitter Gplus YouTube E-mail RSS
formats

Liikelahjablogi Yle Puheessa

Published on maaliskuu 4, 2013, by in Uncategorized.

Liikelahjablogin allekirjoittanut pääsi viime joulun alla Yle Puheen Homma toimii ohjelman vieraaksi keskustelemaan liikelahjoista ja kertomaan muunmuassa mitkä ominaisuudet tekevät hyvän liikelahjan. Kuuntele haastattelu Yle Areenasta tästä.

formats

Design Liikelahjat

Design on ollut tämän vuoden erityisen paljon pinnalla Helsingin ollessa maailman Design pääkaupunki. Design-tapahtumamainoksia on näkynyt lehdissä ja joitain tempauksia on myös voinut huomata Helsingin katukuvassa, kuten varmasti myös monen muunkin kaupungin.

Mitä sitten on design, eli muotoilu ja kenelle se on tarkoitettu? Wikipedian mukaan design tarkoittaa: ”esineen tai muun kohteen käytettävyyden ja muodon suunnittelua, tai sen valmistusta” ja sillä ” ilmaistaan erilaisia visuaalisia tyylejä, havainnollistetaan tuotteen ominaisuuksia ja käytettävyyttä muotokielen avulla”. Designin on siis tarkoitus miellyttää niin esteettisyydellään, kuin ergonomisuudellaan ja tässä parhaat design tuotteet onnistuvatkin. Iso osa onnistuu kuitenkin vain ensimmäisessä. Design on nykyään myös jokaisen kansalaisen ”oikeus”. Suunnittelijan ja suunnittelun hinta näkyy aina tuotteissa, mutta markkinoilta löytyy nykyään paljon kohtuullisen hintaisia tuotteita, joiden hinnat eivät ole karanneet pilviin.

Samalla kun design-tuotteet ovat valloittaneet tavallisten kansalaisten kodit, on myös liikelahjavalikoimaan tullut mukaan design tuotteet. Design liikelahjat ovat usein aivan samoja design tuotteita, joita myydään esimerkiksi Stockmannilla, mutta liikelahjayritysten kautta niitä on yleensä helpompi ja edullisempi ostaa isommissa erissä ja niihin voidaan halutessa painattaa yrityksen logo tyylikkäästi esimerkiksi lasermerkkauksella.

Design liikelahjat ovat parhaimpia silloin kun niissä kohtaavat aiemmin mainitut esteettisyys, sekä ergonomia. Eli kansan tajuisemmin sanottuna esine on kaunis ja käytännöllinen samaan aikaan. Tällöin tuote tekee lahjan saajaan vaikutuksen ja hän käyttää sitä mielellään arjen askareissaan. Antamalla design liikelahjan yritys pystyy erottautumaan massasta ja tekemään syvemmän vaikutuksen lahjan saajaan, olettaen että lahjan saaja arvostaa design tuotteita. Eli design tuotteidenkin kanssa, kuten aina liikelahjoja valitessa, on tärkeää muistaa kohderyhmä ja valita lahja sen mukaan.

Alle olen valinnut muutaman tuotteen valikoimastamme, jotka omasta mielestäni edustavat sekä kauneutta, että käytännöllisyyttä.

menu New Form maustemyllyt

 

Kotimaiset Taiga-lyhdyt

Gense retro salaattiottimet

 

formats

Liikelahjoja testissä

Published on toukokuu 8, 2012, by in liikelahjat.

Ajattelin vaihteeksi kirjoittaa hieman erilaisen artikkelin. Aikaisemmat kirjoitukset ovat liittyneet liikelahja-alaan tai tuotteisiin ja olen kirjoittanut niitä enemmän yrityksen näkökulmasta. Nyt ajattelin ottaaa hieman yksilöllisemmän lähestymistavan ja kirjoittaa omia kokemuksia edustamistamme tuotteista, joita olen käyttänyt.

Nopeasti vielä esittelen itseni, eli olen Henri Vanonen 22 vuotias opiskelija ja vastaan Paergropin nettipuolen markkinoinnista.

Tuotetesti

Olen pienestä pojasta asti pyytänyt isältäni liikelahjatuotteita käyttööni ja voisin sanoa olleeni liikelahjojen suurkuluttuja. Tällä hetkellä olen puolen vuoden visiitillä opiskelemassa Uudessa-Seelannissa. Myös nyt matkaani tarttui useampi tuote tuotevalikoimastamme ja jaan hieman käyttökokemuksia niistä. Varsinainen testihän tämä ei oikeastaan ole, tosin tuotteita on kyllä huolella käytetty ja siinä mielessä testattu.

Tuotteet ovat: Led Lenser P5 valaisin, Cocoon silkkinen matkalakana, Cocoon matkatyyny, Light My Fire astiasetti ja  Wenger monitoimityökalu.

Led Lenser P5

Led Lenser P5 on pieni, näppärä ja kokoonsa nähden yllättävän tehokas. Se käyttää vain yhtä AAA paristoa ja on rakenteeltaan vankan ja kestävän oloinen. Lamppu kulki mukanamme Kaakkois-Aasian halki Uuteen-Seelantiin ja on ehkä ollut käytännöllisin ja käytetyin tavara matkamme aikana. Pienen kokonsa puolesta, sitä voi kantaa huomaamatta taskussa, joten se on miellyttävä ottaa aina mukaan kun ilta alkaa hämärtää. Koskaan ei myöskään tarvinnut toivoa, että lampussa olisi enemmän tehoja, reilut 100 lumenea riittivät vallan mainiosti. Ainut negatiivinen asia oli, että pienen kokonsa nähden olin jemmannut sen jonnekkin ja jouduin useamman kerran etsimään sitä.

valaisin valikoimaamme pääset tästä: taskulamput

Cocoon matkalakana ja matkatyyny

Cocoon insect shield matkalakanat on permetriinikäsiteltyjä tekstiilejä, mikä tarkoittaa, että ne pitävät hyttyset ja muut hyönteiset loitolla. Tämä tarkoitti sitä että esimerkiksi malaria alueilla oli mukava mennä nukkumaan, kun ei tarvinnut pelätä hyttysten pistoja. Matkalakana oli myös juuri sopiva yöpeite trooppisissa lämpötiloissa.

Pieneen tilaan menevä matkatyyny oli puolestaan kätevä lentokoneessa pitkillä lennoilla. Muuten nukkuessa, siitä ei hirveästi ollut iloa, mutta juuri lentokoneisiin, busseihin ja juniin se onkin tarkoitettu.

Light My Fire astiasarja

Light My Fire astiasarja on tehty laadukkaan oloisesta muovista ja pitää sisällään kaksi lautausta, kannellisen kupin, kannellisen rasian, leikkuulaudan ja lusikkahaarukkaveitsen. Tämä setti oli todella kätevä eväitä syödessä niin retkillä kuin hostelleissa. Setti sopii myös erinomaisesti kaikenlaisille piknikeille Suomessa.

Wenger monitoimityökalu

Monitoimityökalut ovat aina tarpeellisia niin reissuilla kuin kotonakin. Tälläkin reissula sitä on moneen otteeseen tarvitttu niin autossa, metsässä, kuin talon sisälläkin. Itselläni oli mukana Wengerin malli, mutta valikoimastamme löytyy myös Leathermanneja. Valikoimaamme pääset tästä:monitoimityökalut

 

Johtopäätökset

Kaikki mukanani olleet tuotteet olivat laadukkaita merkkituotteita ja ovat kestäneet ehjinä ja toimivina koko matkan ajan. On mukava huomata, että edustamamme tuotteet ovat korkealaatuisia ja todella alansa huippua. Näitä voi hyvin mielin suositella asiakkaille.

formats

Merinovillaa liikelahjaksi

Sivuillamme on tällä hetkellä huipputarjous merinovillaisista alusasuista. Mainostamme tuotetta luonnon älykuituna, 100% luonnollisena, antibakteerisena, hengittävänä ja joustavana. Väitämme sen myös viilentävän kuumalla ja lämmittävän kylmällä. Saatat miettiä, mikä ihmeen materiaali tälläiseen pystyy ja jos pystyy eikö sen pitäisi olla jokin hightech kuitu ja hintalapun monikertainen. Tässä artikkelissa yritän hieman avata merinovillan maailmaa ja sen uniikkeja ominaisuuksia.

Mitä on merinovilla?

Merinovilla, kuten nimestä päätellä saattaa, on villaa, jota saadaan merinolampaasta. Merinolampaan ainutlaatuinen ominaisuus on se, että se tuottaa vain alusvillaa ja tästä villasta valmistettuja asuja kutsutaan merinovillaasuiksi. Edustamiemme Woolmark merinovilla tuotteiden villa tulee Austraaliasta ja se on keritty omasta Australialaisista merinovillalammasrodusta.

Merinovillan ominaisuudet

Merinovillalla on lukuisia ominaispiireitä, jotka erottavat sen selvästi tavallisesta villasta ja jättävät myös kalliit keinotekoiset tekstiilit selkästi jälkeensä. Villa on ensinnäkin erittäin mukavan tuntuista, eikä se kutita pehmeän pitkänomaisen ja kiharan kuitunsa ansiosta. Merinovilla ei myöskään haise pitempiaikaisessa käytössä, kuten esimerkiksi polyesteri. Se ei myöskään tunnu kylmältä hikisenä, kuten polyesteri. Merinovillaa pystyy käyttämään niin kylmällä kuin lämpimälläkin. Tämä johtuu siitä, että merinovillalla on ventiloiva kyky tasata lämpötilaeroja, joka muodostaa tasaisen mikroilmaston käyttäjän ja merinovillan välille antaen sopivan ja ihanteellisen ilmastoidun olosuhteen. Myöskään kosteus ei haittaa merinovillan toimintaa. Woolmark merinovilla pystyy imemään yli 35% kosteutta menettämättä lämmittävää ja hengittävää vaikutustaan. Kostuessaan merinovilla kihartuu ja varastoi lämmittävää ilmaa enistäkin enemmä. Keinokuidut pystyvät imemään yhden prosentin painostaan ja Erä-lehden testin mukaan tuntuivatkin kalseilta märkinä.

Merinovillaa suosittelevat ja käyttävät monet maailman huippu-urheilijat, seikkailijat, pyöräilijät, maratoonarit, extreme urheilijat jne. ja he pitävätkin merinovillaalusasuja parhaina mahdollisina alusasuina. Merinovilla alusasut sopeutuvat jokaiseen tilanteeseen, paikkaan ja ilmastoon monipuolisten ominaisuuksiensa ansiosta.

Woolmark merinovilla asujemme villa tulee kokonaan tutkitusta ja maailman suurimmalta ja tunnetuimmalta merinovillan tuottajalata Austraaliasta. Näissä merinovilla-asuissa ei ole käytetty lainkaan haitallisia kemikaaleja missään vaiheessa.

Merinovillaa liikelahjaksi

Merinovilla-alusasut sopivat erinomaisesti liikelahjoiksi niiden korkean laadun ja käytännöllisyyden ansiosta. Alusasupakettimme pitää sisällään sekä housut, että paidan. Tämän lisäksi meiltä löytyy myös merinovilla sukkia.

Tästä merinovilla tarjoukseemme.

 

 

 

formats

Liikelahjojen synty – Mistä kaikki sai alkunsa?

Liikelahja-alan kehityskaari alkaa 1800-luvun vaihteesta, joten alana se on jo melko vanha ja omaakin jo oivan määrän historiaa ja tarinoita siitä miten kaikki alkoi.

Ensimmäinen ”liikelahjatalo”

Ensimmäisen varsinaisen liikelahja-alan yrityksen perusti 1800-luvun loppupuolella painoalalla ollut Jasper Meek, jonka yritys kantoi nimeä Tuscacore Advertising. Meekillä oli ennestään pieni sanomalehti Coshoctonissa, Ohion osavaltiossa. Sanomalehden painamiseen tarvittavat painokoneet olivat kiinni ison osan ajasta, joten Meek alkoi miettimään miten voisi hyödyntää painokoneitansa tehokkaammin. Tarina kertoo, että eräänä päivänä hän näki koululaisten tiputtavan koulukassinsa vesilätäkköön, josta hän sai idean alkaa jakamaan yrityksen logolla varustettuja kasseja koululaisille. Koulukassit osoittautuivat kannattavaksi ja näin sai alkunsa liikelahja-ala.

 Enssimäiset liikelahjat

Meekin painamat kassit eivät kuitenkaan olleet ensimmäiset liikelahjatuotteet. Ensimmäiset tiedetyt liikelahjat löytyvät jo vuodelta 1789 kun George Washington valittiin presidentiksi ja hänen vaalikampanjassaan käytettiin mainospinssejä/-nappeja. 1800 luvun alkupuolella myös American Manufacture Concern teki painatuksella varustettuja viivoittimia ja mittoja. 1800-luvun puolen välin tienoilla Ketterlinus Lithograph alkoi valmistamaan mainoskalentereita, jotka osottautuivat menestyksekkäiksi ja pian myös muut kalenterivalmistajat seurasivat perässä.

 Todelliset Pioneerit

Varsinainen puhdas liikelahja-alan yritys oli kuitenkin Jasper Meekillä, joka teki pienestä Coshoctonin kaupungista silloisen liikelahja-alan keskipisteen. Meekin uuden aluavaltauksen huomasi myös toinen painoalalla ollut henkilö Henry D. Beach. Hänellä oli myös sama ongelma painokoneidensa kanssa, ne olivat suuren osan ajasta kiinni. Beach perustukin oman liikelahjayrityksensä The Standard Advertising Co:n, josta tuli kova kilpailija Meekin Tuscacore Advertisingille. Kova paikallinen kilpailu potki kumpaakin yritystä eteenpäin ja sai molemmat yritykset kasvamaan. Molemmat yrittäjät yrittivät koko ajan keksiä kilpaa uusia tuotteita joihin voitaisiin painaa. Siihen aikaan painomenetelmät eivät olleet läheskään niin kehittyneet kuin tänäpäivänä ja tuotteen piti olla sellainen, joka imi mustetta hyvin. Näin syntyivät mainoshatut, esiliinat, hatut hevosille ja muut mainostekstiilit. Samalla kun Beach ja Meek kehittelivät uusia liikelahjatuotteita olivat he myös innovatiivisia tuotantomenetelmien kehittämisessä. Beach kehitti ensimmäisenä höyryllä toimivan painokoneen ja Meek  puolestaan oli ensimmäinen joka käytti laakapainomenetelmää mainostarkoitukseen. Beach ja Meek perustivat myös myöhemmin yhteisen yrityksen, mutta yhteistyö tuli tiensä päähän melko nopeasti.

Nämä kaksi pioneeria Coshoctonin kaupungista ovat liikelahjateollisuuden alkuunpanijat. Heillä on ollut merkittävä rooli siihen, että koulukassit ovat muuttuneet kymmenien miljardien maailmanlaajuiseksi bisnekseksi.

 

Tarkempaa tietoa aiheesta löydät:

http://en.wikipedia.org/wiki/Promotional_merchandise#cite_note-history-0

http://www.ppbmag.com/Article.aspx?id=4196

http://cdn.ppai.org/Buyer/Need%20More/History%20of%20the%20Industry

Samantapainen kirjoitus löytyy myös yrityslahjat.com blogista

 

formats

Yli 40 vuoden mainos

Published on joulukuu 7, 2011, by in liikelahjat.

Olen aiemmin kirjoittanut siitä kuinka tärkeää olisi valita liikelahja niin, että se tulisi saajalla mahdollisimman paljon käyttöön. Olen myös nostanut esiin, että liikelahjojen pitkä kestoinen käyttö eroittaa ne muusta markkinoinnista. Jos on uskominen MP Muellerin blogikirjoitusta  New York Timesissa, niin eräs Texasilainen lääkeyritys onnistui yllämainitussa tehtävässä erinomaisesti ja tästä syntyikin mielenkiintoinen tarina.

Vanha kirjeenavaaja

MP Muellerin isovanhemmat olivat muuttamassa vanhainkotiin ja hän oli serkkunsa kanssa järjestämässä myyjäisiä isovanhempiensa vanhoista tavaroista. Järjestellessään tavaroita hänen käsiinsä sattui eräs vanha kirjeenavaaja, joka ei ollutkaan vain tavallinen kirjeenavaaja muiden joukossa. Kirjeenavaajassa oli kohdunkuva, johon munasarjojen kohdalle oli laitettu kaksi pilleriä. Kuvan vieressä luki lääkkeen nimi, joka oli Hormonin.

Mainoslahja kirjeenavaaja

Kirjeenavaaja oli ollut lahja lääkeyritykseltä Muellerin isoisälle, joka oli lääkäri. Hänen isoisänsä oli ottanut kirjeenavaajan käyttöön 40 vuotta sitten ja hän oli pitänyt sitä työpöydällään kaikki nuo vuodet.. Mueller ei osannut sanoa, miten kirjeenavaaja oli vaikuttanut hänen isoisänsä päätöksiin tilata kyseistä Hormonin lääkettä, mutta ainakin se oli ollut hänen työpöydällään 40 vuoden ajan muistuttamassa kyseisestä lääkkeestä ja sen valmistajasta. MP Mueller ei tietenkään laittanut kirjeenavaajaa myyntiin vaan otti sen itselleen ja nyt se koristaa hänen työpöytäänsä.

Anna itse ”kirjeenavaaja” asiakkaillesi

Kirjoituksessa ei sanottu mikä lääkeyritys oli kyseessä, joten voi olla, ettei sitä ole enää edes olemassa. Mutta mieti jos itse antamasi liikelahja säilyisi vuosikymmenien ajan ja pysyisi asiakkaasi työpöydällä muistuttamassa yrityksestäsi ja mahdollisesti vielä hänen lapsenlapsensa ottaisi antamasi lahjan käyttöön jonain päivänä. Ei ole ehkä tärkein asia saada asiakkaan lapsen lapsia käyttämään antamiasi yrityslahjoja ja muistamaan yritystäsi, mutta jos saat yrityksesi logolla varustettuja tuotteita asiakkaitesi toimistoon näkyville, ovat ne siellä muistuttamassa aina yrityksestäsi. Toimistot ovat myös monesti niitä paikkoja missä tehdään päätöksiä, joten ei varmasti ole haitaksi jos yrityksesi logo on siellä esillä silloin kuin päätöksiä tehdään. Psykologit ja tutkijat ovat myös todenneet ihmisten olevan tottuneen vaihtokulttuuriin ja aina lahjan saadessaan he tuntevat olevansa velvoitettua antamaan jotain takaisin lahjan antajalle. Siksi yksi valintakriteeri lahjalle voi olla se, että se tulee käyttöön siellä missä päätöksiä tehdään. Tätä syvästi ihmiseen juurtunutta käyttäytymismallia monet mainostajat käyttävätkin hyväkseen.

 

Mysteeriksi siis jäi mikä oli se yritys, joka kirjeenavaajan oli antanut. Mutta ainakin minulta tämä salaperäinen yritys saa hatun noston ja ihailut onnistuneesta liikelahjasta, josta minäkin noin puolen vuosisadan jälkeen kirjoitan tätä artikkelia.

Tags:
Kommentit poissa käytöstä.
formats

Valitse tehokas liikelahja

Liikelahjaa hankkiessa asetetaan sille jokin tarkoitus, tai päämäärä, joka halutaan saavuttaa. Esimerkiksi joululahjalla voidaan haluta syventää liikesuhteita ja mainos t-paidoilla halutaan lisää näkyvyyttä yritykselle.

Liikelahjan, tai mainoslahjan tehokkuutta voidaan määritellä monella eri tavalla, rippuen tilanteesta. Jos esimerkiksi annetaan joululahja asiakkaalle, ei siihen välttämättä paineta yrityksen logoa, vaan sen on tarkoitus tehdä vaikutus saajaansa. Tällöin tehokkuutta voidaan mitata saajan tyytyväisyydellä. Tässä artikkelissa keskityn kuitenkin enemmän mainos t-paidan tyyppisiin mainoslahjoihin. Nämä mainoslahjat ovat sellaisia, joita jaetaan isommissa määrissä ja joilla yritetään saavuttaa yrityksen tai tuotteen näkyvyyttä niin että lahjan vastaanottajat ovat myös mahdollisimman tyytyväisiä lahjaan. Monesti myös tälläisen kampan mainoslahjaan on annettu tietty, välillä erittäin tiukkakin budjetti jossa pitää pysyä, jolloin edellä mainitunlaisen mainoslahjan löytäminen voi tuottaa päänvaivaa. Edellä mainitun takia olen asettanut seuraavat asiat tehokkuuden mittareiksi mainoslahjoissa: yrityksen näkyvyys, edullinen hinta, saajan tyytyväisyys.

Mainostekstiilit ovat yksi tehokkaimpia ja myös suosituimpia liikelahjoja, jotka täyttävät yllämainitun määritelmän. Esimerkkinä t-paita on hinnaltaan edullinen, mutta tuo paljon näkyvyyttä kun ihmiset käyttävät niitä. Moni saattaa ajatella, että kuka nyt jotain mainospaitaa käyttäisi, mutta jos joskus ostoskeskuksessa, kaupassa, tai sählyhallilla katsot ihmisten vaatteita, löytyy sieltä yllättävän paljon mainostekstiilejä. Mainostekstiilit ovat siis käytännöllisiä ja myös helposti käyttöön otettavia, nämä ovat asioita joita ihmiset arvostavat mainoslahjoissa. Siksi myös ihmiset arvostavatkin mainostekstiilit yhdeksi parhaimmista liikelahjoista.

Toinen tehokas ja erittäin edullinen tuote on mainoskynät, eli kynät joihin on painettu yrityksen logo, nimi tms. En nyt hirveästi valehtele jos sanon että jokainen tarvitsee joskus kynää, yleensä melko useinkin, joten mikä sen parempi mainoslahja kuin omalla logolla varustettu kynä? Lähes jokainen lahjan saaja pitää kuulakynästä koska se on käytännöllinen ja tulee todennäköisesti käyttöön nopeasti. Lisäksi tutkimukset osoittavat että kynän elinkaaren aikana se kiertää keskimäärin kahdeksalla eri omistajalla, jolloin kynän tuoma näkyvyys ja kontaktihinta on yksi parhaista mitä mainonnan saralta löydät.

Mainoslaukut ovat myös pidetty tuoteryhmä ja esimerkiksi muodissa tällä hetkellä olevia kangaskasseja saa edullisesti. ASI:n (Advertising Speciality Instituten) tekemän tutkimuksen mukaan mainoslaukut toivat eniten näyttökertoja yrityksen logolle. Se ei ole sinänsä mikään yllätys, sillä esimerkiksi henkilö, joka käyttää päivittäiseen liikkumiseen julkisia kulkuvälineitä ja käyttää esimerkiksi lahjaksi saamaansa reppua, kulkee mahdollisesti satojen ihmisten ohi matkan aikana. Kuten yllä mainitut tuoteryhmät mainoslaukutkin ovat saajien keskuudessa pidettyjä niiden käytännöllisyyden vuoksi.

Erilaiset juomavälineet kuten kahvimukit, matkamukit, juomapullot ja termokset jotka on varustettu yrityksen logolla ovat myös tehokkaita. Ne keräävät näkyvyyttä toimistossa, urheilukentällä tai ystävien kesken retkellä. Kahvimukit ja juomapullot erityisesti ovat edullisia ja lahjan saajan on helppo ottaa ne arkikäyttöön.

Myös kalenterit, magneetit, usb-tikut, urheilutarvikkeet, toimisto- ja autotarvikkeet ovat hyviä esimerkkejä tehokkaista liikelahjoista jotka lahjan saajan on helppo ottaa arkikäyttöön. Arkikäytössä mainoslahjat juuri tuovat näkyvyytä yrityksellesi.

Voidaan siis todeta, että ainakin tässä tapauksessa tehokkaan liikelahjan tärkeimmäksi ominaisuudeksi nousee se että lahjan saaja haluaa ja hänen on helppo ottaa saamansa lahja jokapäiväiseen käyttöön. Tuote joka päätyy kaapin hyllylle ei tuo näkyvyyttä, eikä ole todennäköisesti tehnyt vaikutusta lahjan vastaanottajaankaan.

formats

Kuusi syytä miksi liikelahjat ovat ainutlaatuisia

Liikelahjoilla ja mainoslahjoilla on paljon ainutlaatuisia ominaisuuksia joiden avulla voidaan erottautua hyvin massasta. Siksi liikelahjat kannattaakin ottaa huomioon jo hyvissä ajoin suunniteltaessa yrityksen markkinointia. Myös suurin osa yrityksistä on huomannut tämän ja käyttävät aktiivisesti nykyään liikelahjoja osana markkinointia. Monelta yritykseltä kuitenkin puuttuu vielä selvä visio siitä miten liike- ja mainoslahjoja tulisi hyödyntää markkinoinnissa, tai heillä ei ole selvää suunnitelmaa tai ohjeistusta mietittynä liikelahjojen käytölle. Oikein toteutettu liikelahja on mielestäni yksi tehokkaimmista keinoista tehdä vaikutus asiakkaaseen ja alle olenkin koonnut kuusi syytä miksi mielestäni näin on.

 

1. Liikelahjat ovat pitkäikäisiä.

Jos ostat mainoksen esimerkiksi lehdestä, ilmestyy lehti kerran jolloin toivot että mahdollisimman moni lukisi lehden ja lukijoista mahdollisimman moni huomaisi mainoksesi. Osa lukijoista huomaa mainoksen, mutta sen jälkeen sinun pitää taas ostaa uusi mainos seuraavaan lehteen jos haluat näkyvyyttä. Jos taas jaat vaikka 5000 mainoskynää kestävät ne pitkään ja keskimäärin yksi kynä kiertää elinkaarensa aikana kahdeksalla eri käyttäjällä, joten vielä useamman vuodenkin päästä kerran jaettu mainoskynä toimii muistuttajana yrityksestäsi. Myös lahjaksi annettu kalenteri on käyttäjällään vuoden käytössä, tyylikäs mainosvaate tulee arkikäyttöön jne. Liikelahjat ovat konkreettisia tavaroita jotka säilyvät pitkään kampanjan jälkeenkin ja aina käytettäessä muistuttavat käyttäjää yrityksestäsi.

 

2. Ihmiset pitävät lahjoista

Yksinkertaisesti ihmiset pitävät lahjoista ja he myös pitävät liikelahjoista. Promotional Products Association Internationalin tekemän tutkimuksen mukaan 89% vastanneista muisti liikelahjan antaneen yrityksen nimen ja 83% vastanneista piti liikelahjojen saamisesta. Kuinka monen olet kuullut sanovan pitävän tv-, tai radiomainoksista, tai heidän olleen innoissaan kadulla olevista mainostauluista. Liikelahjoilla tälläinen reaktio on enemmän kuin mahdollinen.

 

3. Erottuu massasta.

Päivän aikana näemme satoja, ellemme jopa tuhansia mainoksia niin mainostolpissa, bussien kyljissä, sanomalehdissä, internetissä kuin televisiossakin, jolloin moni mainos hukkuu tähän massaan. Tällöin yrityksen pitäisi pystyä erottautumaan jotenkin massasta. Liikelahja on jotain konkreettista minkä tuotteen saaja saa henkilökohtaisesti itselleen. Se ei siis ole mikään mainos tien vieressä, joka on kohdistettu kaikille 25 000:lle ohi ajavalle autoilijalle, vaan kyseinen liikelahja on tarkoitettu juuri vastaanottajalle ja hän saa sen omaksi. Eikö juuri tämänlaisen mainoksen luulisi nousevan massasta esille.

 

4. Havainnollisuus

Liikelahjoja voi käyttää myös loistavasti havainnollistamaan yrityksesi tuotteita tai palveluita. Esimerkiksi jos haluat korostaa yrityksesi ympäristöystävällisyyttä ja tuotteittesi ekologisuutta voit esimerkiksi antaa asiakkaille ympäristöystävällisen liikelahjan ja huomauttaa kuinka liikelahja on tehty kierrätetyistä materiaaleista, kuten myös yrityksenne tuotteet. Tämä havainnollistaa yrityksesi tuotteita paremmin kuin pelkkä mainoslause, tai –puhe.

 

5. Asiakassuhteiden ylläpito

Liikelahjat ovat loistava tapa ylläpitää asiakassuhteita. Esimerkiksi matkamuki, tai autoon tarkoitettu tahmamatto yrityksesi logolla muistuttaa yrityksestäsi joka päivä asiakkaan niitä käyttäessä. Tai joululahjaksi saatu laadukas liikelahja lämmittää lahjan saajan mieltä ja kertoo hänelle arvostuksestasi häntä kohtaan, samalla se voi muistuttaa vielä vuosienkin päästä yrityksestäsi. Oikein valittu liikelahja pitää yrityksesi asiakkaiden mielessä pitkään arjen keskellä.

 

6. Käyttömahdollisuudet.

Liikelahjoilla on paljon käyttömahdollisuuksia, joita muilla mainonnan keinoilla on vaikea tai mahdoton saavuttaa. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää erilaisia hyväntekeväisyys tapahtumia, paikallisia yhteisötapahtumia, tai vaikka koulun myyjäisiä. Voit lahjoittaa edellä mainittuihin tapahtumiin tavaroita, jotka on varustettu yrityksesi logolla. Näin saat yrityksellesi näkyvyyttä ympäristössä, jonne näkyvyyden saaminen voi muutoin olla vaikeaa. Samalla yrityksesi yhdistetään lahjoittamiseen, jolla on positiivinen kaiku yleisössä, joka omalta osaltaan kasvattaa positiivistä kuvaa yrityksestäsi.

 

 

formats

Joulun liikelahja

Monet yritykset antavat jouluisin lahjoja työntekijöilleen, tärkeimmille asiakkailleen ja muille tärkeille sidosryhmille. Jos yrityksesi tapana ei vielä ole antaa joululahjoja sidosryhmille, saatat miettiä pitäisikö teidänkin ehkä antaa, ja jos pitää niin kenelle. Tai jos olet jo antamassa joululahjaa niin saatat miettiä miten valita oikea lahja.

 

Miksi liikelahjoja annetaan jouluna?

Nykyään pidetään hyvän tavan mukaisenna muistaa jouluna tärkeimpiä sidosryhmiä joululahjalla. Näitä sidosryhmiä ovat mm. omat työntekijät ja tärkeimmät asiakkaat, joille molemmille halutaan antaa kiitosta kuluneesta vuodesta ja osoittaa että heitä arvostetaan. Oikein valittu asiakaslahja syventää yrityksen suhteita asiakkaisiinsa. Lisäksi voidaan sanoa, että ihmiset pitävät siitä että he saava lahjoja. Oli lahja sitten lähes tulkoon mikä tahansa, kokee ihminen lahjan mieleisenä, koska joku on halunnut antaa sen hänelle ja se on ilmainen. Lahjalla on siis lähes aina positiivinen vaikutus vastaanottajaan. Myös joululahjan antamisella on näin positiivinen vaikutus sidosryhmiin, joten jos ajattelet vielä pitäisikö minunkin antaa joululahja, suosittelen sen sijaan miettimään, että miksi olisit antamatta?

 

Miten valita oikea lahja?

Miten sitten valita oikea ja sopivin joululahja? Joululahjalla halutaan siis osoittaa arvostusta ja kiitosta, joten lahjan pitäisi viestittää tätä samaa. Lahjan tulisi olla laadukas ja tilanteeseen sopiva. Esimerkiksi tavallisen paidan, tai avaimenperän antaminen ei anna viestiä työntekijöille että heitä arvostetaan yrityksen sisällä, joten oikeanlaisen lahjan valintaan kannattaa panostaa riittävästi taloudellisesti. Tämä ei tarkoita, että joululahjaksi tulisi hankkia vain erittäin kalliita tuotteta, vaan että yrityksen pitäisi miettiä lahjaansa niin että se olisi linjassa sen kanssa mitä sillä halutaan sanoa työntekijöille, tai asiakkaille.

Lahjaideoita mietittäessä ja lahjaa valittaessa kannattaa huomioida erityisesti lahjan saajaa ja miettiä mikä lahja sopisi parhaiten hänelle tai heille. Esimerkiksi asiakasryhmälle, joka on pääsääntöisesti miespuolisia insinöörejä kannattaa lahjaa miettiä eri kantilta kuin kauneus-alalla toimivalle asiakasryhmälle. Arvokaskin lahja väärin valittuna tai väärälle kohderyhmälle kohdistettuna voi olla epäonnistunut. Oikein valittuna taas joululahja tekee vastaanottajaan vaikutuksen ja parhaassa tapauksessa muistuttaa antajastaan vielä vuosienkin päästä. Oikeanlaisen lahjan valintaprosessiin kannattaa siis varata riittävästi aikaa ja resursseja.

 

Yhteenveto

Yhteenvedoksi voidaan todeta, että oikein valittu joululahja syventävän sidosryhmien välisiä suhteita ja antaa positiivisen kuvan antajastaan. Siksi joululahjan antaminen onkin suositeltavaa. Lahjan valinta kannattaa kuitenkin suorittaa huolella, jotta vältytään ikäviltä sudenkuopilta.

formats

Paergrop Someen

Paergrop Liikelahjat on laajentunut sosiaaliseen mediaan. Jatkossa voit seurata uutisiamme ja lukea mielenkiintosia artikkeleita blogistamme, tai seurata meitä Twitterin, Facebookin, Google+, ja youtuben kautta.

Tässä vielä linkit yhteisöihimme:

Facebook

Twitter

Google+

Youtube

 

...